Vraag van de Dag: Zoekmachine Optimalisatie (SEO) of Zoekmachine Advertenties (SEA)

SEO of SEA?

Een vraag die klanten vaak stellen: ik wil hoog scoren in Google, moet ik nu aan de slag met SEO, SEA of met allebei? Om deze vraag goed te beantwoorden is het goed nog eens te kijken wat je met SEO en SEA wel en niet kunt.

De kracht van SEO

Met SEO verbeter je je posities in de organische zoekresultaten van Google. Voor MKB-ers met een website in een markt waar de concurrentie niet zo sterk is, is SEO een prima manier om zowel snel als langdurig hoog te gaan scoren in Google.

De kracht van Google Adwords

Met Google Adwords of SEA kun je snel de aandacht trekken naar je online producten en diensten, zelfs als de concurrentie sterk is. Let wel goed op met Google AdWords! Weet wat je doet. Zorg voor goede landingspages die geoptimaliseerd zijn voor het product of de dienst die je aanbiedt. Zorg ervoor dat de Quality Score van je advertenties goed zijn. Doe je dit niet, dan kun je veel geld betalen aan Google, terwijl maar weinig bezoekers van je website ook klanten gaan worden. SEA campagnes kun je door specialisten op laten zetten en vaak gaat dit al vanaf een bedrag van EUR 150. De moeite waard om te overwegen dus!

SEA: er is meer

SEA kun je ook anders gebruiken dan snel bezoekers op je website te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een zogenaamde long-tail test uitvoeren door te gaan bieden op een lange lijst met zeldzame zoekwoorden en kijken welke zoekwoorden je uiteindelijk veel verkeer opleveren. Zo kun je met die zoekwoorden je SEO strategie vorm geven.

SEO: ook daar is meer

Ook voor SEO geldt dat je verder kan gaan dan alleen je website analyseren en verbeteren voor de organische zoekresultaten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een blog te koppelen aan je e-commerce website. Op basis van je (min of meer) niet commerciële tekst op je blog, kun je aandacht genereren voor je commerciële aanbod.

Tot slot mijn advies: wanneer je budget groot genoeg is, zet SEO en SEA dan in tandem in.
Wanneer je budget wat kleiner is kun je zelf werken aan de SEO van de website. Wanneer je eenmaal meer bezoekers ontvangt en meer omzet draait kun je dan een deel van die winst opnieuw investeren in zowel SEO als SEO.