Wat is de juiste Internet Marketing Strategie?
Wanneer doet je organisatie het goed op internet? En hoe weet je of je geen kansen laat liggen? Belangrijke vragen voor MKB ondernemers.
Internet Strategieën zijn goed meetbaar
Het interessante aan internet is dat het een digitale omgeving is waarvoor veel meetinstrumenten beschikbaar zijn. Je kan dus heel goed te weten komen hoe goed je het doet vergeleken met je concurrenten.
Model om uw bestaande Strategie te achterhalen
Het bovenstaande model geeft weer hoe je kunt bepalen wat je huidige strategie nu echt is. Die gegevens heb je nodig om tot een nieuwe strategie te komen.
- Begin je met een zoekwoorden onderzoek om te kijken waar internetters naar zoeken. Zo bepaal je de marktvraag.
- Vervolgens controleer je je eigen portfolio. Welke producten bied je wel en niet aan? Je vergelijkt jezelf met de concurrentie en je kijkt naar de zoekopdrachten waar je wel en geen aanbod voor hebt.
- Daarna gebruik je de meetgegevens van je website om te bekijken op welke inhoud van je website wel en op welke niet geklikt wordt.
- Daarna kijk je welke klanten wel en niet bij je terugkomen voor een herhaal-aankoop
- Tenslotte kijk je naar je eigen sterke en zwakke punten. Wat maakt je uniek in deze markt?
Nadenken over nieuwe Internet Strategieën
Al deze gegevens kun je gebruiken als je aan de slag wilt gaan met een nieuwe Internet Marketing Strategie. Je kunt kijken waar je wel en waar minder succesvol bent en op basis daarvan je nieuwe strategie bepalen . Zo kun je bijvoorbeeld besluiten:
- Je op een andere doelgroep te gaan richten, door bijvoorbeeld andere zoekwoorden voor je producten of diensten te gaan gebruiken. Het maakt nogal wat uit of je bijvoorbeeld Internet Marketing Advies geeft aan MKB organisaties, of dat je grotere organisaties van dienst wilt zijn
- Om een nieuw product of dienst te gaan lanceren, waar internetters veel op blijken te zoeken, maar waar weinig of geen aanbod voor is
Gustavsson helpt MKB organisaties bij het bepalen en uitvoeren van nieuwe strategieën.
Model om tot een nieuwe Strategie te komen
Het model beschrijft:
- Begin je met het kijken wie je concurrenten zijn en wat de sterke punten van hun online business zijn.
- Vervolgens controleer je je eigen website. Wat kan er beter?
- Daarna start je een zoekwoorden onderzoek op of gebruik je de gegevens van een eerder zoekwoorden onderzoek. Zo kom je erachter wat de markt wil.
- Daarna bepaal je je nieuwe strategie
- Vervolgens ga je deze strategie uitvoeren. Je besluit bijvoorbeeld om de structuur van je website te veranderen of om meer promotie via Social Media te laten verlopen.
- Tenslotte meet je het resultaat. Is je nieuwe strategie daadwerkelijk succesvol?