Adwords Express: Google regelt het adverteren voor je
Per Locatie Adverteren
Sinds oktober 2011 biedt Google Adwords Express aan. Hiermee kan iedereen die zijn of haar bedrijf op Google Places heeft geplaatst, adverteren.
Vanuit Google Places naar Google Adwords Express
Als je een Google Places account hebt, is het enige dat je hoeft te doen:
- Ga naar adwords.google.nl en maak daar een account aan.
- Verander rechtsboven bij facturering je betalingsinstellingen zo dat Google automatisch af kan schrijven. Hiervoor kun je of een elektronisch bericht sturen of per post Google toestemming geven.
- Als Google dit bericht heeft verwerkt kun je aan de slag. Als je een voucher hebt gekregen, kun je daarmee ook direct al aan de slag. De advertentiegelden worden direct van dat tegoed afgeschreven.
Google Adwords Express gebruikt wat jij hebt opgegeven
Doordat je op Google Places hebt beschreven wat voor product/dienst je aanbiedt kan Adwords Express er een advertentie van maken. Adwords Express zoekt de zoekwoorden op die passen bij je product/dienst en maakt een advertentie aan. Zo zal Adwords Express bij bepaalde zoekopdrachten je advertentie laten zien. Er kan worden aangegeven of de advertentie doorlinkt naar het Google Places account of naar de website.
Adwords Express lijkt op Adwords
Net als bij Google Adwords verschijnt je advertentie bovenaan of rechts naast de organische zoekresultaten. Ook betaal je per klik op een advertentie. Wanneer de organisatie nog geen Google Places account heeft, kan deze tijdens het opzetten van AdWords Express worden aangemaakt.
Adwords Express: Goed idee of niet?
Het grote voordeel, volgens Google, van AdWords Express is dat het eenvoudiger in gebruik is dan zijn grote broer Google AdWords. Dat is dan ook meteen het nadeel. Het is wel eenvoudig, maar niet perse goed. Google gaat zelfstandig aan de slag om een advertentie voor je te laten werken, maar doet dat niet al te nauwkeurig.
Categorieën in Google Places beperkt
Ook is Google Places wat primitief in het herkennen van bedrijfscategorieën. Een adviesbureau kent Google Places bijvoorbeeld niet. Wat met ‘adv’ begint kan alleen betrekking hebben op de advocatuur. Wat merkwaardig in een dienstenland als Nederland. Zo wordt het wel wat lastig om goed aan te geven wat voor soort product of dienst je nu exact aanbiedt.
Adwords Express bouwt hierop vrolijk verder
Vervolgens gebruikt Adwords Express deze categorieën om een zoekwoordenlijst te maken. Dus als je een adviesbureau hebt dat het meest in de buurt van een communicatie bureau komt, gaat Adwords Express een lijst maken om te kunnen adverteren voor woorden waar internetters op zoeken. Dat maakt het wel gemakkelijk en snel, maar ook wel erg onnauwkeurig.
Zie tenslotte hieronder de Google introductiefilm over Adwords Express.