5 SEO-trends van dit moment: focus op mobiel gebruik

Het zal je niet verbazen dat in Nederland, maar ook wereldwijd Google nog steeds de populairste zoekmachine is. SEO-experts passen zich dan ook voornamelijk aan aan deze zoekmachine. Maar gezien het feit dat Google constant met nieuwe updates komt die de SEO van je website beïnvloeden, is het belangrijk op de hoogte te blijven van de SEO-trends. In dit artikel bespreken dé 5 belangrijkste SEO-trends van dit moment waarbij mobiele apparaten overduidelijk de hoofdrol spelen.

Trend 1: Voice search

Met constant onze mobiel in de hand, wordt het gebruik van voice search steeds populairder. Omdat de vraagstelling die bij voice search wordt gebruik vaak anders wordt geformuleerd, zal ook de SEO-strategie aangepast moeten worden. Typische voice search-zoekopdrachten zijn volledige zinnen die beginnen met een vraagwoord. “Waar vind ik de lekkerste koffie van Maastricht?” Dat betekent dat, wil je met jouw koffiezaak gevonden worden op het internet, je op jouw website ook gebruik zult moeten maken van dezelfde soort vragen.

Spraak zoekopdracht in smartphone

Trend 2 & 3: Lokale zoekopdrachten en applicaties

Zoekopdrachten beperken zich allang niet meer tot vaste computers. Waar we eerder nog voorbereid op pad gingen en al onze vragen van tevoren hadden uitgezocht op de computer, willen we nu ter plekke alles kunnen vinden. Dat betekent dat we niet meer op zoek zijn naar ‘de beste koffie van Nederland’, maar naar wat er op dat moment in de buurt zit. Voor bedrijven betekent dat dat ze rekening moeten houden met lokale zoekopdrachten. Om dat te realiseren zullen ze zich moeten registreren bij verschillende applicaties die zich focussen op geografische gegevens. Denk aan applicaties als TripAdvisor, Google Mijn Bedrijf etc. In het algemeen groeit het gebruik van applicaties nog steeds en zal dit ook een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie kunnen zijn.

Trend 4 & 5: Kwaliteit van de website & video-ranking

SEO houdt zich niet meer alleen bezig met de juiste zoekwoorden. De kwaliteit van de website zelf wordt ook steeds belangrijker. Google heeft al vele algoritmes ontwikkeld die verder kijken dan tekst. Websites worden tegenwoordig ook gerankt op gebruikersvriendelijkheid (Laadt de website snel genoeg? Is de site aangepast aan mobiel gebruik?) en visuele content (Ziet de website er aantrekkelijk uit? Bevat het voldoende aantrekkelijke content zoals video’s?). Ranking op basis van video’s is namelijk al geen nieuws meer en websites die video’s bevatten worden hoger gerankt door Google.