Boeken: Internet Marketing Klassiekers voor Ondernemers
Vaak lees je op internet de vraag: hoe vind ik als ondernemer goede informatie over online marketing? Waar ik kan leren over hoe je internet in kunt zetten om online te groeien als MKB-er? Hieronder vind je een overzicht van de boeken die de moeite waard zijn om te lezen.
Het betreft bijna allemaal klassiekers (een apart woord voor een industrie die nog geen 20 jaar bestaat), boeken die tot enkele jaren terug geschreven zijn en die nog steeds hun waarde hebben.
Social Media Boeken
Voor Social Media zijn voor mij de aanraders:
- Groundswell. Toegankelijk Engelstalig boek dat alweer in 2009 is geschreven en waarvan de voorspelde effecten steeds beter te zien zijn. Inclusief grafieken en data voor de liefhebber.
- Socialnomics. Een klassieker op het gebied van Social Media en Sociale Netwerken, geschreven door Erik Qualman.
- The Zen of Social Media Marketing. Wat lichtere kost van de jonge internetondernemer Shama Kabani over hoe je effectief Social Media inzet.
- Meisje van de Slijterij van Petra de Boevere. Toegankelijk boek van de sympathieke Zeeuwse Petra die beschrijft hoe ze vanaf 2005 begint met bloggen en daar de jaren erna de vruchten van plukt.
Zoekmachine Marketing Boeken
Deze boeken beschrijven wat je met je website moet doen om hoog te scoren in zoekmachines. Ze vertellen ook het een en ander over Google Adwords, SEA.
- De Nederlandstalige klassieker handboek Zoekmachinemarketing van Keesjan Deelstra. Goed, degelijk en informatief boek over websites, vindbaarheid, SEO en Google.
- Search Engine Optimization Secrets van Danny Dover, voormalig SEOMOZ werknemer. Goed boek dat een behoorlijk inzicht geeft in het vak van Search Engine Optimization. Beschrijft tools en nuttige informatie over hoe je SEO echt goed kunt doen.
- Outsmarting Google van Evan Bailyn, succesvol SEO expert. Beetje dun wat betreft het aantal pagina’s en de inhoud, maar toch goed om te weten wat een SEO grootheid als Evan te vertellen heeft om een goede website met veel bezoekers te krijgen.
Web Analytics Boeken
- Hier kies ik voor het boek Web Analytics 2.0 van Avinash Kaushik. Goed, degelijk en informatief boek over het meten van website verkeer en hoe je tools zoals Google Analytics kunt gebruiken om inzicht te krijgen in het succes van je online business. Zeer enthousiaste schrijver, sleept je mee in zijn enthousiasme.
Website User Experience Boeken
- Het klassieke boek Don’t make me think van Steve Krug. Prima boek om meer te leren over de opmaak van websites. Goed leesbaar.
Internet Marketing Boeken
Boeken die meer vanuit een zakelijk en ondernemers perspectief naar online marketing kijken.
- Ik zou Calimeromarketing 2.0 van Karen Romme zeker aanraden. Over hoe je al de webmarketing instrumenten als (kleine) ondernemer in kunt zetten. Praktisch en goed boek.
- Zero Budget Marketing van Niels Aalberts is een spannend en leerzaam boek over hoe je Social Media in kunt zetten om in dit geval een band te promoten.
En als je dit allemaal hebt gelezen en in de praktijk kunt brengen, ben je zeker een heel eind op weg op het gebied van internet marketing! Veel leesplezier en vergeet niet: we zijn allemaal aan het leren over wat er mogelijk is op internet, zelfs grote partijen zoals Google leren nog altijd …